Diversiteit

10 maart 2019 - Negombo, Sri Lanka

Alcohol: interessant en soms ook schrijnend om te zien hoe een bevolking er mee omgaat. Hier in Sri Lanka vind je in bijna elk gehucht een drankwinkel. Tralies voor de etalage en meestal eind van de middag en ‘s avonds een lange rij met mannen die zich verdringen om drank te kopen. Veelal Arrack (likeur op basis van.... kokos). Het is niet duur en je wordt er snel dronken van. Regelmatig zien we ‘s avonds dronken mannen over straat zwalken of van hun fiets af vallen....

De makkelijkste etappe fietsen we vanuit Ella naar Wellawaya. Een afdaling van 35 kilometer en dan zijn we er al. We zijn gedaald tot iets boven zeeniveau en dat is te merken aan de temperatuur die behoorlijk gestegen is. Al fietsend gaat het wel maar zodra we stil staan gutst het zweet uit al onze poriën...

We zakken helemaal af tot aan de zuidkust en fietsen naar het zuidelijkste punt van Sri Lanka; Dondra. Hier staat een heel mooie vuurtoren en met de palmbomen eromheen is het een prachtig plaatje! Leuk weetje is dat er tussen dit zuidelijkste punt en Antarctica alleen maar water is.

Nu hebben we de noordelijkste punt, Point Pedro, het middelste punt, het meer bij Nalanda Gedige, dit precies in het midden van onze trip en de meest zuidelijke punt, Dondra, bezocht. Grappig idee...

Langs de kustroute naar Galle bevinden zich tal van luxe resorts. We fietsen langs een lange muur waarachter veel mensen vakantie vieren. Ieder z’n ding maar laat ons maar lekker fietsen! In Galle bezoeken we de oude stad waar ook nog een stuk Nederlandse geschiedenis ligt. De Nederlanders hebben hier een fort gebouwd. De panden die binnen het fort staan zijn prachtig en je hebt opeens niet meer het idee in Sri Lanka te zijn. De overvloed aan toeristen maakt wel dat we de stad snel achter ons laten...😊

Hoe dichter we bij de hoofdstad komen des te drukker de verkeersjungle wordt. De wegen zijn vol met bussen, vrachtwagens en tuktuks. Niet zo gek als je weet dat er ruim 6200 bussen en maar liefst 1,2 miljoen tuktuks in dit land rondrijden. Bussen zitten overvol met forenzen en schoolkinderen en rijden vaak zo hard dat ze bijna op twee wielen door de bocht gaan. We worden regelmatig afgesneden door bussen en vrachtwagens. We zijn inmiddels wel wat gewend maar uiten soms toch ons ongenoegen door een schreeuw of een klap tegen de bus te geven. Dit alles echter zonder resultaat: de chauffeurs lachen vriendelijk naar ons en doen alsof er niets aam de hand is...

Het voordeel van zoveel kamikaze-piloten bij elkaar is dat als wij een rare actie ondernemen het ook geen probleem geeft, ze kijken goed mee😂

De plaats Bentota heeft een mooi strand omzoomd door palmbomen en het is er niet te toeristisch dus daar nemen we een korte pauze. Overdag genieten we heel luxe op een strandbed van een goed boek en ‘s avonds van de prachtige zonsondergang: echt vakantie!

Iets noordelijker in de plaats Panadura zoeken we in de loop van de middag naar een hotel. Vanwege de hitte willen we graag een kamer met airco. Bij een aantal onderkomens zijn deze kamers bezet en wordt gemeld dat ze binnen niet al te lange tijd weer vrij zijn. De een over tien minuten en de ander over een uur. Als we later in een hotel zijn waar wel een kamer met airco beschikbaar is zien we een stelletje uit een andere kamer komen en op de scooter vertrekken. Nu weten we ook waarom de andere kamers “nog even” bezet waren. Maar wat wil je als je met de hele familie in 1 huis woont...ook hier dus net als in andere Aziatische landen de normaalste zaak van de wereld dat je voor wat intimiteit een korte periode een hotelkamer “huurt”😊.

De eigenaar van ons hotel is net als meerdere Singalezen niet erg positief over de huidige regering. Over de vorige president zijn ze wel te spreken; hij heeft er voor gezorgd dat de burgeroorlog ten einde kwam en heeft meer goeds gerealiseerd. “De huidige president en zijn gevolg zijn alleen maar zakkenvullers” aldus de mensen die wij hebben gesproken. Er wordt geklaagd over een te groot verschil tussen rijk en arm.

Wat ons opvalt is dat er meer dan in andere landen waar we gereisd hebben gebedeld wordt. Dagelijks wordt ons om geld gevraagd. Soms door, zoals het lijkt, echt arme mensen en soms heel brutaal en zonder gene door kinderen.

We worden uitgenodigd om thee te komen drinken bij een man die goed Engels spreekt. We hebben een amusant gesprek waarin hij vertelt ooit 3 maanden in Duitsland te hebben vertoefd op uitnodiging. De taal beheerst hij redelijk. Wij vragen hem natuurlijk wat hij van Europa en specifiek Duitsland vindt. Zijn antwoord luidt dat hij het zo bijzonder vindt dat in de herfst de bladeren van de bomen vallen...Als we afscheid willen nemen moeten we eerst nog zijn huis in aanbouw bekijken en daarna gaat de man zo uitgebreid zijn gegevens voor ons opschrijven dat we zeker drie kwartier verder zijn. Een heel A4 vol met adres & telefoonnummers, onderstreept en wel. We bedanken hem, schrijven binnen 1 minuut onze gegevens op en zwaaien de familie vriendelijk uit bij wegrijden.

Het eten in Sri Lanka is heerlijk en we vinden het het leukst om tussen de lokale bevolking te “dineren”. De restaurantjes zijn vaak niet om aan te zien (volgens onze standaard) maar de eigenaren zijn enorm vriendelijk en vinden het prachtig dat je bij hen komt eten. Het eten staat doorgaans snel op tafel en zodra een van ons tweeën het bord leeg heeft wordt er afgeruimd en de rekening gebracht. Vaak is dit een geschreven papiertje in een plastic dop van een of andere pot. Mooie eenvoud en hergebruik. Hergebruiken doen ze ook de schoolschriften van kinderen. Als je een hapje langs de weg koopt krijg je dit regelmatig verpakt in een volgeschreven papier waarvan een zakje is gemaakt. Mensen eten hun rijst vaak uit een krant. De reductie van plastic lukt alleen nog niet zo erg. Alles krijg je mee in een plastic zakje.

De bakkers venten het brood uit in een tuktuk met allen de melodie van “fur Elise”. Je hoort hen van verre al aankomen.

De Boedhisten geloven heilig in reïncarnatie; wij hebben besloten (dat kan natuurlijk niet maar ja, toch...) dat wij in een volgend leven niet als Teva slipper terugkomen (wat die allemaal te verduren krijgen is niet mals👣) maar als wereldfietsers🚴🏻‍♂️🚴🏻‍♀️

Inmiddels zijn we terug in Negombo waar 6 weken geleden onze trip begon. We genieten nog even van het lekkere weer en de geneugten van deze stad. Morgen vliegen we weer terug naar Nederland en zijn we weer een prachtige ervaring rijker! Wat is Sri Lanka een leuk en divers land!!

1. Afra Kees:
    Goede terugvleugt
  2. Madelon:
    Genoten van jullie reisverslagen. Een hele goede vlucht terug 💋
  3. Richard & Patty:
    Dankjulliewel, tot morgen😄✈️
  4. Theo en Mattie:
    10 maart 2019
    Het was weer heel mooi, jullie reisverslagen! Vanuit de Algarve-Portugal: goede thuisreis toegewenst.
  5. Erik & Sonja Snijders:
    10 maart 2019
    Wat is de tijd weer snel gegaan. Hartelijk dank weer voor de mooie verhalen en foto's , wij hebben er weer van genoten.
  6. Jacqueline Kampf:
    10 maart 2019
    Was een zeer leuk om met jullie mee te reizen! Goede reis en welkom thuis in een nat Nederland!
  7. Rick:
    10 maart 2019
    Goede reis terug Patty en Richard!
    Mooi verhaal weer om te lezen.
  8. Danielle Rozemond:
    10 maart 2019
    Wat een heerlijk verhaal weer 😃. En dan zit het er alweer op! Goede terugreis en tot snel. Xx
  9. Ina:
    10 maart 2019
    Wij hebben genoten van jullie verhalen en heerlijk "mee gefietst". Goeie reis terug en we spreken elkaar wel weer.
    Dikke kus van ons.😘😘
  10. Ome Jos Tante Ria:
    10 maart 2019
    Het was weer heerlijk om jullie verhalen te lezen en met een ervaring rijker terug naar de regen in Nederland
    Goede reis terug
  11. Guido Koenen:
    10 maart 2019
    Mooie verslagen! Waar gaat de volgende reis naar toe?
  12. Pauline van der Steen:
    11 maart 2019
    En dan zit het er al weer op! Heerlijk om alles mee te lezen en de prachtige foto’s te zien. Weer veilig en gezond afgestapt is ook heel fijn! 😅Goede reis!! 😘
  13. Jana Konopová:
    13 maart 2019
    Wat een geweldige verslagen weer en veel interessante weetjes! Inspirerend! Zo te lezen hebben jullie een heerlijke vakantie gehad, en zijn jullie ondertussen weer in het stormachtige Nederland;-) Tot gauw! X
  14. Sjaak en Marry de Groot:
    16 maart 2019
    Het was weer een genot om jullie verhalen te lezen. Het zal wel even wennen zijn aan de regen en de wind hier. Maar jullie als sterke fietsers komen ondanks regen en wind wel vooruit. Geniet nog lang van jullie reizen en mooie herinneringen aan ook dit avontuur.
  15. Corinne:
    19 maart 2019
    We hebben weer mooi een beetje mee kunnen reizen dmv jullie prachtige verhalen en foto’s! Fijn dat jullie zo genoten hebben en weer veilig thuis zijn!