Onafhankelijkheid

9 februari 2019 - Jaffna, Sri Lanka

Als we onze regenpakken thuis in de bagage doen zeggen we nog tegen elkaar: “die zullen we wel niet veel  gebruiken”. Het tegendeel is echter waar: vlak voordat we de stad Anuradhapura bereiken begint het te regenen. En niet zo’n beetje ook. Regenpak aan dus en op zoek naar een overnachtingsplek. Via via komen we terecht in een hotel dat net open is, we zijn de eerste gasten!

In Anuradhapura staan veel oude boeddhistische tempels en die willen we graag gaan bekijken. Het toeval treft dat juist die dag Sri Lanka de onafhankelijheid viert (sinds 1948). Er zijn heel veel mensen naar de stad gekomen en bij alle tempels is het een drukte van jewelste met allemaal gelovigen die hun rituelen afwerken gehuld in witte kledij. Wij fietsen van tempel naar tempel en laten ons met de stroom meevoeren. Ook vandaag is een regenpak gewenst....aan het einde van de dag komen we doorweekt maar voldaan “thuis”.

De volgende dag fietsen we verder noordwaarts en leidt de navigatie ons door het tempelgebied waar we gister ook zijn geweest. Bij de controleposten worden we aangehouden en er wordt naar ons ticket gevraagd. We geven aan dat we het gebied uitfietsen en dat we gister al een ticket hebben gekocht. Bij de eerste twee posten mogen we na wat discussie doorrijden maar de dames bij de derde post zijn niet te vermurwen...dat wordt terug naar de hoofdweg....We hebben door deze praatsessies veel tijd verloren en moeten nog best een stuk fietsen naar de volgende stad. Voordeel van de hoofdweg is dat het wat meer opschiet en onderweg worden we vermaakt door een overstekende schildpad en kijken we naar een schouwspel waarbij een touringcar die te water is gereden op de kant wordt getrokken.

Op een onbewaakt ogenblik schiet er een wilde hond de weg op en rent achter ons aan. De meeste keren haken ze af maar deze keer bijt het kreng in de achtertas van Patty... gat er in. Balen maar even later “blij” dat de beet in de tas was en niet in een been. Positief blijven🙃. Ook vandaag spelen we “regenpak aan, regenpak uit”...voor morgen is er beter weer beloofd.

De eerste (en hopelijk laatste) lekke band staat ons de volgende dag te wachten... Een minuscuul stukje ijzerdraad komt net genoeg de buitenband in en laat de binnenband heel langzaam leeglopen. Vervangen dus maar en weer verder.      We rijden een prachtige route over onverharde wegen. De regen heeft hier z’n sporen achter gelaten waardoor we regelmatig door de ontstane vijvers en bagger heen moeten fietsen. Menig boetseerder zou jaloers zijn op deze klei.

Vlak boven de weg fladderen duizenden vlinders en dat geeft een heel leuk effect als we er doorheen rijden. We rijden een groot deel van de dag door niemandsland.

We fietsen inmiddels in het gebied waar veel Tamils wonen en waar van 1983 tot 2009 een burgeroorlog woedde. Maarliefst 70.000 mensen kwamen hierbij om het leven. De mensen zijn hier ook anders, lijken wat minder uitbundig en hun uiterlijk oogt minder open. Het grootste deel van de Tamils is Hindoeïstisch, dit zie je terug in de vele gekleurde tempels maar ook aan de mensen zelf in de vorm van een Hindi (stip) op het voorhoofd. Men gelooft dat dit bescherming biedt aan vrouwen en hun echtgenoten. Onderweg blijven mensen, jong en oud, roepen en vragen. Soms vragen kinderen om geld en er wil zelfs een man met ons mee naar huis...

Het landschap verandert als we richting Jaffna fietsen. Zo rijden we ineens in een steppe-gebied en even later over een pas aangelegde brug die het schiereiland Jaffna met het vaste land verbindt. Mooi hoe snel de natuur kan veranderen en rijkdom dat wij daar doorheen mogen fietsen!

In Jaffna stad bekijken we het oude Fort (of wat er nog van over is) dat is gebouwd door Portugezen en daarna in handen is geweest van Nederland en Engeland. Ook bezoek we de grootste Hindoe tempel van Sri Lanka. Voor het binnengaan van de tempel gelden ook hier de regels van schoenen uit & bij de dames schouders en knieën bedekt. Bijkomend voor de man is dat hij z’n bovenkleding uit moet doen. Een vreemde gewaarwording maar wel lekker met deze hitte...😄

In de stad zijn de sporen van de burgeroorlog nog duidelijk zichtbaar; de kogelgaten in panden en gebouwen die nog in puin liggen. Mooi om te zien is dat er druk wordt gewerkt aan de wederopbouw van de stad, de stad die zeker het bezoeken waard is!

Pedro Point is het meest noordelijke punt van Sri Lanka dus daar willen we wel gaan kijken. We volgen een prachtige kustroute naar dit punt en fietsen door een groot landbouwgebied. Overal op de akkers wordt gewerkt en naar ons gezwaaid! Er worden aardappels, uien, wortels, bieten, kool en tabak verbouwd. Na een aantal vissersdorpjes te zijn gepasseerd komen we bij Pedro Point aan. Er valt verder niet veel te beleven maar dat maakt het juist ook weer speciaal. Bij een eet-tentje raken we aan de praat met een stel uit Frankrijk. Ze hebben een maand gereisd in Sri Lanka, gaan volgende week voor een maand naar de Filippijnen en daarna nog ongeveer een jaar naar Nieuw-Zeeland om te werken en door het land te reizen....gaaf en altijd leuk om reisplannen en verhalen te horen! We nemen nog een duik in de zee en keren daarna weer terug naar Jaffna. Morgen weer verder...

1. Remko:
    9 februari 2019
    Mooie verhalen weer, en leuk om jullie avonturen weer te mogen volgen.
    Heel veel plezier en geniet ervan.
  2. Kees en Afra:
    9 februari 2019
    Lekker ploeteren op de wegen jullie regen wij harde wind geniet er van
  3. Annemarie Meissen:
    9 februari 2019
    Wat leuk om een beetje mee te kunnen genieten van jullie reis. Prachtige verhalen.
  4. Ria:
    9 februari 2019
    Weer een prachtig verhaal Patty en Richard wat we ook weer in ons mooie huis in Portugal lezen. Onze meiden die hier 4 dagen waren hebben we net weer naar de luchthaven van Faro gebracht.
    We kijken alweer uit naar jullie volgende avontuur
    Gr. Jos en Ria
  5. Mieke Has:
    9 februari 2019
    De vlinder foto is echt fantastisch!!!!
    Bedankt voor het fijne leesvoer! X
  6. Nienke Jansen:
    10 februari 2019
    Mooi weer om jullie avonturen te lezen! Tja die regen, die hadden we hier ook weer genoeg. Gelukkig hebben jullie die stormen er dan niet bij, dat zou geen pretje zijn met die afstanden, haha. Die honden zijn wel spannend zeg, jeetje. Maar heerlijk genieten verder, veel plezier!!
  7. Jana Konopová:
    12 februari 2019
    Ha Patty en Richard, wat ontzettend leuk om jullie weer te mogen volgen! Geniet van jullie reis! We vertrekken zaterdag alweer naar Antigua/St. Kitts en Montserrat, al is het maar voor twee weken. We spreken jullie snel weer als jullie weer terugkeren. Voor nu: enjoy en blijf posten!;-)
  8. Jacqueline Kampf:
    12 februari 2019
    Wat een avonturen! Heerlijk om op deze manier met jullie mee te reizen. Veel plezier nog.
  9. Theo en Mattie:
    13 februari 2019
    Wij volgen jullie nog steeds en genieten van jullie avonturen !
  10. Daphne Veld:
    19 februari 2019
    Hoi Patty en Richard,

Wat een prachtige avonturen weer!
    Genieten van de natuur het land en de mensen.Ik geniet van jullie verhalen!Veel plezier verder,
    Wij zitten nu in Oostenrijk,prachtig weer en veel sneeuw!
    Groetjes Daphne 😘