Schipper mag ik overvaren?

26 februari 2024 - Cochrane, Chili

Een mens wacht ongeveer 15.000 uur in z’n leven. Wachten in een wachtkamer, wachten tot een telefoon wordt opgenomen, wachten tot het eten klaar is. We wachten wat af. Wij halen hier het gemiddelde in ieder geval niet omlaag.

De volgende “stop” voor ons wordt El Chalten waar we de wandeling naar Monte Fitz Roy willen gaan doen. De afstand naar dit dorp is 215 kilometer en dit willen we in twee dagen gaan fietsen. Als het een beetje meezit met de wind tenminste…

Om 8:00 uur zitten we op het zadel en er staat nagenoeg geen wind. De natuur is weids en weer prachtig en we hebben rond lunchtijd al 65 km afgelegd, dat gaat lekker! Als we de pasta achter de kiezen hebben en weer opstappen steekt er toch weer (zoals heel vaak na het middaguur) een ferme wind op. We trappen toch stevig door en doen dit kop over kop zodat we om en om wat uit de wind fietsen. De zon schijnt uitbundig en de omgeving prachtig. Aan het eind van de dag hebben we de helft van ons doel erop zitten en vinden een (de enige) camping met een warme douche! We dineren lekker buiten in de korte broek en duiken daarna moe maar voldaan de tent in.

De wekker staat de volgende ochtend vroeg, we willen om 6:30 uur op de fiets zitten vanwege de voorspelde wind. Deze zou in de ochtend zwak moeten zijn dus dan kunnen we (kilo)meters maken. De weersvoorspelling blijkt niet helemaal te kloppen en na een kwartier fietsen we alweer tegen een forse wind in…

De zon die een rode gloed verzorgt op de besneeuwde bergtoppen is adembenemend en zorgt voor de nodige “oohs en aahs“. Het begin van de Andes is een feit.  Na 20 km tegenwind in boksen slaan we linksaf richting El Chalten en hebben de wind schuin in de rug! Rond een uur of 4 in de middag rijden we het dorp in en genieten bij ons hostel van een welverdiend glas bier!

De volgende ochtend staat de wekker weer redelijk vroeg (het lijkt wel werk). We gaan de wandeling naar Monte Fitz Roy doen en het advies is om vroeg te starten omdat het de heen en terugtocht een dag in beslag neemt. Het is een stralende dag en samen met veel andere enthousiastelingen wandelen we naar het op 1200 meter gelegen bergmeer. De uitzichten zijn prachtig en na 800 meter klimmen bereiken we het Laguna de los Tres en een indrukwekkend uitzicht op de bergtop!

Vanuit El Chalten staan ons een paar bijzondere etappes te wachten.

We fietsen door een prachtige vallei en houden steeds zicht op de Fitz Roy.

Om bij de start van de Carretera Austral (De weg naar het Zuiden) te komen moeten we twee meren oversteken per boot en één keer een stuk met de fiets lopen over een zwaar bospad en een grensovergang naar Chili.

In de loop van de middag komen we aan bij het meer en vragen naar de afvaartstijden van de boot. Deze zijn van te voren niet bekend in verband met het weer (wind). We krijgen te horen dat de boot de dag erna om 16:00 uur zal varen. Dat wordt dus 24 uur wachten. We genieten van de zon en zetten de tent op naast de rivier. De volgende dag stormt het flink en we hopen dat de boot zal vertrekken die middag. Om 16:00 uur mogen we aan boord samen met drie wandelaars en twee andere fietsers; Ben uit Engeland en de Duitse Lukas. Na een woelige tocht van 50 minuten meren we aan en kunnen we op een prachtig veld onze tenten opzetten. Op dit terrein bevindt zich ook de post om Argentinië uit te stempelen. De volgende ochtend is dit snel geregeld en beginnen we met Ben en Lukas aan de “wandeltocht” door het bos. Een soort hike with your bike…De voortassen hebben we op de rol gebonden en één als rugzak gemaakt omdat we anders niet door de smalle geulen kunnen komen. Het gaat heel steil op en af en we moeten over boomstronken en door riviertjes en modder. Schoenen steeds weer aan en uit. De heren helpen ons regelmatig met het naar boven duwen van de fietsen en samen tillen we onze tweewielers door en over de riviertjes. Na 4 uur ploeteren kunnen we weer fietsen! Bijzonder om te zien is dat midden in de bossen de borden “Tot ziens Argentinië” en “Welkom in Chili” staan. Bij de Chileense grenspost die daarna volgt zitten we een half uur voor Jan met de korte achternaam te wachten terwijl de paperassen al gereed zijn. Men wacht zogezegd op een akkoord van de Internationale Politie…

De kampeerplek die volgt is supermooi aan het meer en geeft weer een beetje “einde van de  wereld” gevoel. Hier vandaan zullen we weer een boot moeten nemen om het Lago O’Higgins over te steken. Ook hiervan zijn de vaartijden onduidelijk. We zijn blij als we horen dat de boot de volgende ochtend om 9:00 uur gaat. Om 8:30 uur zitten we in het “haventje” en wachten op de boot…de boot komt echter pas om 11:30 uur aan. Tijd is relatief hier.

Er zijn vervelendere plekken om te wachten en we vermaken ons met lezen en kijken naar de prachtige vergezichten, die veranderen per minuut en vervelen nimmer. We laden de fietsen en bagage op en in de boot en 1,5 uur later meren we aan in Villa O’Higgins. Voor ons HÉT begin van de Carretera Austral maar eigenlijk officieel het eindpunt van de route.

Het is een dorpje van niets, zo’n 625 inwoners en vooral ingericht op het toerisme. Het dorp bestaat officieel sinds 1966. We vinden een gezellig hostel en verkennen het dorpje en knutselen wat aan de fietsen. Het is er erg rustig en stil mede omdat er weinig verkeer is (het loopt dood dus er is alleen bestemmingsverkeer of auto’s die het “Fin de Carretera Austral” bord willen bezoeken)

De dag van vertrek starten we op een gravelweg voor de komende 500 km. We rijden tussen de bergen, langs meren in alle stilte. Wat een weelde! En, geen wind, hoe zalig, bijna onwerkelijk. De klimmen liegen er niet om, steile hellingen zijn er in overvloed. Rond de lunch begint het te regenen en schuilen we in een refugio om daar een broodje te eten. Na 50 km gaan we op zoek naar een plekje voor de tent. Bij een refugio met houtkachel zetten we de tent op en stoken we een lekker vuurtje op, wat een luxe. Tegen acht uur kloppen er nog twee andere fietsers aan die hier ook willen slapen. Wij gaan in onze tent en zij slapen in de hut bij het vuurtje. De volgende morgen pakken we alles nat in en gaan weer op pad. Ook vandaag weer steile klimmen, geen regen meer en op naar de ferry in Rio Bravo. Aan de overkant gaan de klimmen onverminderd door (20% is geen uitzondering) en we zijn helemaal kapot. We vinden een plekje voor de tent pal aan de weg maar dat is niet erg want hier rijdt alleen verkeer dat naar de boot moet en die gaat niet meer na 19 uur….heerlijk rustig dus in de nacht. Ook hier stoken we een fikkie voor de gezelligheid en voor de warmte en de volgende morgen begint het genieten echt. Na één flinke klim waar we allebei lopend boven komen is het na iedere bocht een ander prachtig uitzicht….hier zijn we voor gekomen! We stuiteren in twee dagen naar Cochrane over stoffige wasbord wegen en verwonderen ons nog steeds dat alles op de fiets blijft zitten en heel blijft. En dan….4km voor het plaatsje is er ineens asfalt….hoe blij kun je daar van worden? Heel blij! En dan ook nog een afdaling, joehoe!!

1. Arie Berkhout:
    26 februari 2024
    Wat bijzonder allemaal !!!
    Thuis vertelden jullie al over dat pad in het bos….. dat was deze?
    Heftige tocht zo te lezen.
    Maar het is weer gelukt. Bikkels zijn jullie❤️
    Wij genieten van jullie verhalen !! Dank daarvoor!!😘😘
  2. Mieke:
    26 februari 2024
    Weer even genoten van jullie verhaal.
    Wat een prachtige winderige wereld. Stoer hoe jullie steeds dat weer moeten trotseren.
  3. Daphne Veld:
    26 februari 2024
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen!
    Ik kijk altijd in mijn mail…is er alweer een nieuw reisverhaal😊
    Wat een mooi avontuur en wat een prachtig landschap 😍😍
  4. Louise:
    26 februari 2024
    Prachtig! Wat een tocht zeg, heel veel plezier komende etappe xx
  5. Joop Haverbusch:
    26 februari 2024
    Patty en Richard wat geweldig. En wat knap zoals jullie er mee omgaan. En wat een prachtig reis verhaal. Ga nog veel genieten we denken aan jullie.
  6. Ria Sijm:
    26 februari 2024
    Wat een avontuur en wat een schitterende omgeving . Daar ben je dan even sprakeloos van . Geniet er samen van
  7. Ab karsten:
    26 februari 2024
    Wij marthy en Ab genieten ook van dat geneene wat jullie allemaal mee maken onderweg. Ik zat het verhaal te lezen op een bankje met een pot bier in de handen.
    In het gezellig Zanzibar. Groetjes uit Zanzibar /Tanzania
  8. Giel & Monica:
    26 februari 2024
    Wat weer een fantastisch avontuur en dan die mooie plaatjes erbij. Daar smullen wij van. Op naar de volgende etappe met bijbehorende verhalen en foto's
  9. Mary-Ann:
    26 februari 2024
    Heerlijk om weer mee te lezen.
    En ook al zien wij het niet, de oehs en de ahs maken wij evengoed ook door het fantastische schrijfwerk! Complimenten.
    En weer een prachtig stuk natuur wat jullie hebben aangedaan.
    Succes weer en ik wacht met smart op het volgende hoofdstuk 💋
  10. Oom Kees en Tante Reija:
    26 februari 2024
    Patty en Richard, we genieten van jullie verhalen, zo mooi en levendig geschreven.
  11. Joke en Ariën:
    26 februari 2024
    Wind en regen lijken wel met jullie mee te fietsen......maar onze achternaam komt altijd weer tevoorschijn!! Veel plezier met de komende etappes.
    Joke en Ariën
  12. Frans Jak:
    26 februari 2024
    Niets mis met dat wachten volgens mij. Mooi om jullie avonturen te mogen lezen.
  13. Afra Kees:
    26 februari 2024
    Het is weer prachtig .en stoer hoe jullie dat samen doen dank jullie wel voor die mooie verhalen
    Groetjes van ons Kees en Afra
  14. Barry:
    26 februari 2024
    Super mooi om te lezen en te zien. Succes
  15. Angelique Kistemaker:
    27 februari 2024
    Wauw, Pat en Rich, wat een belevenis. Geweldig om het te mogen lezen, en fantastisch dat jullie dit doen! Ik geniet volop van de verhalen en jullie nog meer van het avontuur! Liefs
  16. Annie wessemius:
    27 februari 2024
    Op de woelige baren dus weer een uitdaging. Geen probleem voor jullie. Hup de zeebenen uit de rugzak en ogen tekort hebben voor het prachtige natuurschoon om jullie heen. De foto’s liegen er niet om. Daarna aan wal wachten in de verte weer de terra gravelduiveltjes. Ook die waren jullie steeds de baas. Maar dat asfaltgebeuren , dat was feest. Dan moet je, gelijk de Paus, op de knieën en zoenen die grond! Een heel goede reis weer verder, met af en toe lekkere meevallers. Liefs.
  17. Pauline van der Steen:
    Hey Bikkels!
    Zo grappig foto’s en ervaringen te “ herkennen” . Niet omdat ik zelf zo stoer ben, haha, maar Joop die vorig jaar de Carratera Austral heeft gereden .
    Die vond het al retezwaar, en die reden bagageloos! Dus petje, nee; hoge hoed af hoor!
    Lieve luitjes, geniet van alles en rij voorzichtig verder! 🚴🏻‍♀️ 🚴‍♂️ hopelijk met minder wind, en lekker zonnetje!
  18. Corinne:
    Wachten….
    Dat is is de westerse wereld wel een dingetje!
    Maar wachten op leuke dingen is helemaal niet zo heel erg, zo wachten wij allemaal met plezier op een nieuw reisverhaal!
    En ja hoor, het is weer een heerlijk geschreven verhaal met prachtige foto’s!!!
    Ik heb het te doen met jullie, die rotwind!
    Gelukkig krijgen jullie er heel wat mooie landschappen voor terug!
    Hopelijk blijven de fietsen voorlopig met het asfalt in aanraking.
    Lekker verder genieten, echte toppers zijn jullie!!!!
    Veel liefs van ons.
  19. Lizette Jak:
    28 februari 2024
    Wát een mooie foto’s en weer heerlijk verhaal. Knetterzwaar en afzien maar het is jullie weer gelukt! Gaaf hoor.
    Ik wacht met smart op de volgende stories.
  20. Frans Velzeboer:
    28 februari 2024
    Wat een mooie foto’s en mooie belevenissen. Wachten is ook een soort van onthaasting. Veel plezier en wij wachten op jullie volgende verhaal😀
  21. Mieke Has:
    1 maart 2024
    Oh man wat geniet ik toch van jullie verhalen en foto's....!!!
  22. Marcel en Nancy:
    4 maart 2024
    Wat een prachtig verhaal weer en prachtige foto's!
    Succes en geniet van jullie mooie avontuur!

Jouw reactie