Bezoek!

25 oktober 2016 - tx. Thái Hòa, Vietnam

Zo af en toe moet je er even tussenuit! Onder dit motto zetten we vanuit Na Hang koers naar de kust voor een "mini - vakantie" tijdens onze reis. We hebben een drie daagse cruise geboekt in Ha Long Bay. Onderweg hiernaartoe rijden we zo veel mogelijk over kleine weggetjes en komen weer van alles tegen; veelal mensen die op het land werken maar ook andere ambachten komen voorbij. Het is soms net of je door een museum fietst! De mensen zijn hier weer heel open, vriendelijk en blij en dat werkt aanstekelijk.
De stad Ha Long is net de Costa del Sol maar dan uitgestorven. Er is werkelijk niets te beleven...Als we de volgende morgen in de haven aankomen geven we ons heel makkelijk over aan het spelen van toerist en laten we ons heerlijk in de watten leggen! Alles is geregeld en wordt verzorgd dus we hoeven nergens over na te denken. We varen door Ha Long Bay: een gebied met ruim 1900 eilandjes. Het is werkelijk prachtig en heerlijk rustgevend. Aan boord genieten we van de uitstekende maaltijden, een lekkere borrel en leuke gesprekken met de medereizigers. We bezoeken een drijvend vissersdorp, klimmen naar de top van een heuvel voor een prachtig uitzicht, we zwemmen en kayakken, het is echt leuk! Aan het eind van de middag genieten we van een prachtige zonsondergang....Bijzonder om na 6 maanden weer eens de zee te zien!

Maar na deze vakantie moet er natuurlijk gewoon weer gewerkt worden. We fietsen richting Hanoi en proberen de grote wegen te vermijden. Voor het eerst deze reis fietsen we verkeerd. En niet zo'n beetje ook. We komen erachter als we al 40 kilometer van de route af zijn...na veel gemopper van Ries rijden we bijna terug naar het beginpunt. We hebben een doel voor vandaag en willen deze stad vandaag wel bereiken. Misschien maar liften dan? We vinden dit beide onze eer te na en fietsen stevig door...om 17.30 uur begint het te schemeren en de laatste 1,5 uur fietsen we in het pikkedonker door de bergen naar onze eindbestemming voor deze dag. Een aparte beleving mede omdat men hier en daar oude gewassen in de fik heeft gestoken en er grote branden woeden. Moe maar voldaan komen we na 130 kilometer (in plaats van 75) aan in An Chau. We eten de laatste instantnoodles uit onze voorraad en vallen als een blok in slaap.

De volgende dag fietsen we langs mensen die rijst aan het dorsen zijn. We gaan even bij hen kijken hoe dit werkt. De dames zijn stuk voor stuk goedlachs en ze nodigen ons uit voor een kopje thee en fruit. We krijgen een zelf gemaakte sticky rice rol van hen mee voor onderweg. Ries probeert de dames te helpen met dorsen alleen valt dat nog niet mee. We nemen ook een kijkje bij een houtzagerij.
De laatste etappe naar Hanoi is lekker kort en vlak en dan bevinden we ons in de toeristische heksenketel! Het hotel dat we geboekt hebben is van een ander kaliber dan we gewend zijn en hier verblijven vele westerlingen. Het is af- en aanreizen van nieuwe toeristen. Het is een super-de-luxe hotel. Hier verblijven we een paar dagen omdat we onze gast gaan verwelkomen! Een oom van Patty komt een paar weken met ons meefietsen. Eerst gaan we een visum voor Thailand aanvragen. Omdat de koning van Thailand net is overleden is de ambassade in rouwkleuren gehuld. Er staan lange rijen mensen om het condoleance register te tekenen. Het visum kunnen we de volgende dag ophalen, geregeld!
Ome Arie halen we van de luchthaven op en dan zijn we na 9,5 maand ineens niet meer met z'n tweeën. Bijzonder om dan weer iemand van thuis te omarmen. Nadat Arie is geacclimatiseerd en we de stad hebben bekeken gaan we met z'n drieën op pad!
De omgeving waar we doorheen fietsen is prachtig, het Ha Long Bay van het vaste land. We bezoeken een pagode en maken een boottocht bij Ninh Binh. De stuurman roeit met zijn voeten. Langs de weg zijn ze rijst aan het oogsten en halen dit op een zeil over het water naar de kant. Een brommermotor op een steun dient als lier. Zo zien we overal dat de mensen praktisch en vindingrijk zijn. Ries helpt met het lossen van de vracht. Zelf moeten we soms ook creatief zijn met de mogelijkheden die er zijn. Zo hebben ze hier overheerlijke koffie maar geen filters. We kopen pantykousen om koffie te zetten maar de verkeerde zonder tenen! Knoopje erin en opgelost...
We brengen een bezoek aan de Bai Dinh Tempel; de eerste tempel die we zien in Vietnam. Het is een heel andere stijl dan in China en er staan hier 1000 Boeddha-beelden opgesteld. Een enorm en indrukwekkend complex. Als kers op de taart krijgen we nog er een gratis maaltijd aangeboden. Met een volle maag kunnen we weer verder.
We zien onderweg ananas-, cassave-en rubberplantages & dragonfruit-bomen, heel afwisselende beplanting.
Nog drie dagen fietsen in Vietnam en dan fietsen we Laos binnen. Op naar het volgende avontuur!

1. Frank Brandhoff:
    25 oktober 2016
    Wederom mooi verhaal! Leuk om te lezen!
  2. Ome Jos Tante Ria:
    25 oktober 2016
    Wat weer een mooi verhaal. En ja dan gebeurt het toch 40 km verkeerd fietsen pffff
    en dan het laatste stuk in donker dat was vast een off day. Wij rijden ook wel eens verkeerd maar dan met de camper en komen dan soms op onverwachte mooie plekken dus is dat vaak niet erg. Gelukkig genieten jullie nog altijd en nu zelfs met z'n drieen. Ook wij genieten nog altijd van jullie geweldige reis en de mooie foto's.
  3. Bert Rozemond:
    25 oktober 2016
    Mooie foto's weer, vrolijke mensen, geweldige natuur en ome Arie erbij! Geweldig , is best een ervaren fietser volgens mij, ooit China toch ? Doe hem de groeten van mij en veel plezier in Thailand, Laos en waar jullie nog meer komen. Groet, Bert
  4. Klaas en Aline Berkhout:
    25 oktober 2016
    We hebben weer genoten van jullie mooie verhalen en vooral de bijbehorende foto's. Wat een totaal andere wereld! Zo primitief. Geniet van de volgende etappe, samen met Arie. Klaas en Aline
  5. Nienke Jansen:
    26 oktober 2016
    mooi verhaal van die panty!
    En alweer bijna bij Laos, gaaf! Zet m op!
  6. Erik & Sonja Snijders:
    26 oktober 2016
    Wat hebben jullie weer veel meegemaakt en wat een mooie foto's. En al dat werk dat jullie hebben verricht. Al die boeddha's tellen, koffie uit een panty zetten, mee werken op het land....pffft...jullie doen er wat aan zeg ...hahaha...Geniet maar lekker van jullie bezoek, het lekkere eten en af en toe een rustdag mee pikken hoor. Tot het volgende verhaal...:-)
  7. Maarten Dohmen:
    28 oktober 2016
    Hoi Patty & Richard,

Ik haak weer even in... en wat heb ik weer veel van jullie avontuur gemist. Leuk te lezen en mooi ingekleurd met de foto's. Volgens mij zitten jullie vol van ervaringen die je nooit meer zult vergeten. Heel bijzonder! Geniet lekker en ik blijf jullie volgen!

Groet,

Maarten Dohmen
  8. Ton de Boer:
    30 oktober 2016
    Beste Patty en Richard,

Het is smullen al die prachtige belevenissen en compliment voor jullie inzet en uithoudingsvermogen.Nog heel veel plezier.
    Ton de Boer