Na regen...

24 maart 2016 - Geraldine, Nieuw-Zeeland

Vanuit Hokitika fietsen we naar het legendarische Hari Hari. Hier staat de tijd nog stil. We overnachtenbij mensen in "the teapot cottage". Alles antieke spullen in en om het huisje. We ontmoeten een Duitse jongen die ook Nieuw Zeeland doorfietst in z'n eentje. Vanuit hier fietsen we naar de glaciers, dit blijft bijzonder om te aanschouwen dit natuurverschijnsel en het idee hoe de ijslaag afneemt in de loop van de jaren. 's morgens ontbijten we in Fox Glacier met uitzicht op de besneeuwde bergtop met de zon erop! Dat is een prachtig gezicht. Bij Lake Paringa krijgen we de waarschuwing dat er hevige regen wordt verwacht en dat de tent niet aan het meer mag staan omdat het water zeer hoog kan komen te staan. Inderdaad komt deze regen en hevige wind in de nacht opzetten. Dit is minder plezierig om in te fietsen en ook zwaar. Maar zo snel als het hier kan omslaan zien we een klein strookje blauwe lucht en binnen 10 minuten fietsen we in de zon naar Haast (dit hebben we overigens niet). De Haastpass getrotseerd en overnacht op een magnifieke stek met uitzicht op de besneeuwde bergen, zo mooi. In Wanaka ontmoeten we Genie en Peter weer, ook fietsers,vanuit de USA, en zij nodigen ons in de supermarkt uit om bij hen te komen dineren. Onder het genot van een goede fietsersmaaltijd en een mooie fles wijn praten we over de Amerikaanse  politiek en aankomende verkiezingen. Via een oude treinroute, "The Central Otago Railtrail", belanden we in Ranfurly. Hier krijgen we te maken Met de eerste nachtvorst! De tent zit 's morgens onder het ijs...Ondanks deze temperaturen stijgt het kwik overdag weer tot 28 graden. We fietsen door landschappen waar menig modeltreinverzamelaar jaloers op zou zijn....en de rust qua verkeer is bijzonder. In Oamaru verblijven we in een plaats waar de authentieke gebouwen echt het bekijken waard zijn en ook de mensen kleden zich hier nog in die stijl. Er is een jazzweekend met muzikanten op straat en in de bars. Gezelligheid ten top en er wordt hevig gedanst.

In zes jaar tijd is er ook veel veranderd in Nieuw Zeeland; het toerisme is behoorlijk toegenomen op sommige plaatsen, wat de knusheid op die plekken vermindert. De campings worden groot, de toeristische trekpleisters druk. De natuur blijft onverminderd indrukwekkend. Momenteel verblijven we in Geraldine en met het paasweekend voor de deur ervaren we dat de Nieuw Zeelanders net zo gek zijn als Nederlanders; men gaat er massaal  op uit met de sleurhut...

Nog een kleine week te gaan en dan zit deel 1 van de reis erop...op naar Christchurch voor de laatste dagen.

1. Arie Berkhout:
    Lieve Patty en Ries.

Wat is het toch heerlijk om 's morgens aan de ontbijttafel een prachtig verslag van jullie te lezen!! En wat een mooie foto's weer!
    Dank dat jullie dit doen!!
    Dikke kus
  2. Ome Jos Tante Ria:
    24 maart 2016
    Gelukkig genieten weer en komen we weer bekende plaatje tegen.
    Jammer dat het zo bewolkt was bij de meren , het is daar prachtig maar met het zonnetje er bij is het net even mooier.Ook het bekende kerkje zag ik voor bij komen en bij Hoikitia schreef Madeleine haar naam in het zand voor de foto en zo zie je we reizen gewoon weer mee en beleven onze reis gewoon opnieuw.Prachtig is dat. Nu op naar jullie volgende avontuur we zijn benieuwd.Nog succes met de voor bereidingen en we kijken uit naar jullie volgende verhaal.
    Groetjes uit het koude Nederland
  3. Mieke Has:
    24 maart 2016
    Het is zó fijn om met jullie 'mee te reizen'!! Leuk de selfie foto van jullie twee en prachtig ook de foto van Hokitika beach. Groetjes en liefs!!!!! XXX
  4. Genie & Peter Asmuth:
    27 maart 2016
    Dear Patty and Richard,
    We are home from New Zealand now. Almost back to our Eastern Time sleep patterns, but not quite.
    We enjoyed meeting you, feeding you in Wanaka and think of you often. I see I won't understand any of your bloggs....in Dutch :), but I will enjoy any photos you post.
    If you ever make it to the USA, especially Washington, DC, you have a place to stay.
    Be well, safe and continue to have fun!
    warm regards,
    Genie & Peter Asmuth
  5. Patrick Verberkt:
    28 maart 2016
    Super te zien dat jullie genieten, succes verder op jullie tocht!