Toetoeoeoeoet!!!!!!

5 juli 2016 - Xining Shi, China

In Jiayuguan bezoeken we de "Great Wall"; een fort met een stuk Chinese muur uit het Ming-tijdperk. Imposant om te zien hoe ze vroeger de vijand op afstand probeerden te houden. Op 24 juni vieren we de 41e verjaardag van Patty, compleet met slingers, ontbijt op bed, een lang zal ze leven en traditioneel met koffie en gebak! Ook vanuit het thuisfront wordt Patty niet vergeten!! De volgende dag reizen we via een afwisselende omgeving af richting Zhangye. We fietsen door stukken woestijn, enorme landbouwgebieden met haver, mais, hennep, uien, knoflook en kool. We overnachten weer op de meest leuke plekken zoals een appelboomgaard, in een kas en bij een familie achter het huis. Onderweg is het een getoeter van jewelste. Om het minst of geringste drukken ze op de knop. Chinezen willen graag laten weten dat ze eraan komen. Het klinkt dan alsof Nederland het EK heeft gewonnen en werkelijk iedereen op de fufusela blaast (het is misschien lastig voor te stellen nu Nederland helemaal niet mee speelt op het EK maar "stel dat..."). We schrikken er soms van maar het is meer dat het gaat irriteren omdat het nergens voor nodig is. Inhalen, daar houden ze hier ook van, het liefst zo gevaarlijk mogelijk. Vrachtwagens die elkaar inhalen met volle lading, en getoeter natuurlijk, touringcars die, in onze ogen, gevaarlijke manoeuvres uithalen. We verbazen ons dat er niet meer ongelukken gebeuren. Waarschijnlijk went het gewoon als je hier woont. Als we na een dag weer terug komen in het hotel beginnen de dames van de receptie direct druk te schudden met hun hoofd en te typen op de telefoon. Dan komt de vertaling en laten ze weten dat de regels voor "vreemden" zijn aangepast. Ok, we staan wat schuchter tegenover elkaar en wij wachten af....het komt er op neer dat ze ons geen kamer kunnen bieden. Als we onze kamerpas laten zien verschieten ze van kleur, oeps, foutje bedankt;-). We zijn al voorzien. Zo komen we hier veel gewoontes tegen die anders zijn dan bij ons; ze roggelen de hele dag door en overal, willen de lift in voordat de mensen er eerst uit zijn (wordt soms wat vol), komen uit nieuwsgierigheid kijken en blijven vervolgens heel lang staan, slurpen hun eten naar binnen en smakken, brengen het hoofd naar het bord in plaats van de stokjes naar hun mond, en ze TOETEREN! We kijken onze ogen dan ook iedere dag weer uit. Ook de zelfvoorzienendheid van de mensen is zo mooi om te zien. Er wordt van alles verbouwd, ze stoken het fornuis en kachel op yakpoep en alles wat aan een beest zit wordt gebruikt. In de eettentjes krijg je standaard een kopje thee bij het eten (kunnen we in Nederland nog van leren).

In Zhangye gaan we met de bus naar de "Danxia Colorfull Mountains", een bijzonder natuurverschijnsel. Dit National Park heeft rotsformaties met prachtige kleuren en vormen. We genieten volop en laten de camera's al dit moois vastleggen. Voordat we de volgend dag afreizen naar Xining bezoeken we eerst de Giant Buddha Tempel. Een mooi complex maar jammer dat we ervoor moeten betalen. Dit neemt de charme een beetje weg...Onderweg kijken we op het land hoe 12 dames Chinese kolen op de wagen laden en de mannen toe zitten te kijken en bij een bedrijf hoe de kolen worden ingepakt. Verderop stoppen we in een dorpje om water in te slaan. Er wordt hier een soort rituele dans opgevoerd; erg leuk om mee te maken! Ook wordt er weer volop over en weer gefotografeerd. Als we de volgende dag vanuit een achtertuin (waar we gekampeerd hebben) weer verder fietsen begint de weg te stijgen. De hele dag gaat het vals plat omhoog...Aan het einde van de dag slaan we aan het begin van de eerste bergpas onze tent op onder een oude kas waardoor we mooi uit het zicht staan. Met deze bergpas fietsen we weer een totaal andere omgeving in; nomaden hoeden hier hun kuddes yaks en schapen. Er heerst rust en de natuur is wonderschoon! We overnachten op een hoogte van 3470 meter en het slapen gaat hier dan ook iets minder. De volgende morgen horen en voelen we om 6.15 uur gerommel om en aan de tent. Het blijken yaks te zijn die ons onderkomen wel interessant vinden. Als ze vervolgens de fietsen omgooien wordt het tijd om eruit te gaan...We stappen op en vervolgen onze weg naar de eerste top op 3767 meter hoogte! Op de top staat een stupa vol met gebedsvlaggen en is het een drukte van jewelste. Binnen een minuut staan er 20 Chinezen om ons heen waardoor we nauwelijks de tijd hebben om onze overwinning te vieren...We dalen voldaan af naar 2700 meter waar we in een dorpje in een voortuin overnachten. De derde en tevens laatste pas voor Xining is iets hoger dan de eerste; 3792 meter. Het is weer een pittige beproeving en als toetje moeten we vlak voor de top nog door een ongeventileerde tunnel fietsen. Door een waas van uitlaatgassen bereiken we de top. Aan deze kant van de berg hangen donkere wolken en in de afdaling worden we getrakteerd op ijsregen. Maar goed, het weer kan snel omslaan dus 's avonds zetten we ons tentje op in een kerstbomenkwekerij en is het weer  30 graden...

1. Ome Jos Tante Ria:
    5 juli 2016
    Net terug uit Zuid Frankrijk lees ik weer met veel plezier jullie verhaal . Ongeloofelijk wat jullie al hebben mee gemaakt. Ik blijf me verbazen over jullie prachtige reis en wat zien jullie er goed uit ook na zoveel zware routes.Patty nog Gefeliciteerd met je verjaardag en dat jullie nog veel van deze mooie verhalen kunnen vertellen, ik kijk er naar uit.
  2. Arie Berkhout:
    5 juli 2016
    Het klinkt natuurlijk wel heel erg afgezaagd als ik ga zeggen dat het weer een fantastisch verhaal is!! Maar dat is het natuurlijk wel. En prachtige foto's ! Jeetje, en dan die Passen waar jullie over heen zijn gegaan.
    Top!!!!
    Wij genieten!! Dikke kus