Terug de schoolbanken in

15 januari 2024 - Buenos Aires, Argentinië

De vluchten naar Buenos Aires gaan voorspoedig; op Schiphol is het rustig en de fietsen gaan makkelijk mee. Bij aankomst blijkt echter de helft van onze bagage er niet te zijn... Wel hebben we een moment daarvoor een soortgelijke tas op de bagageband zien liggen….zou die door iemand anders zijn meegenomen? Een beetje paniek ontstaat er wel want het wemelt er van de mensen en vind het maar terug.  We doen navraag bij de balie naast de band. De bagage van Richard is -als het goed is- in Madrid blijven “hangen”…We wisselen email en telefoonnummers uit en de man achter de balie beloofd dat de ontbrekende bagage morgen gebracht gaat worden. Het voelt vreemd om zo het vliegveld te verlaten. Gelukkig krijgen we onderweg naar de stad al een bericht dat de bagage gevonden is!

We verblijven in de wijk San Telmo, het oudste gedeelte van Buenos Aires. Ons appartement is ruim en heerlijk rustig. Op straat is het levendig en gezellig met overal winkeltjes, restaurants en cafe’s en een food-market om de hoek. Hier staat de hele dag de bbq aan en gaan de stukken vlees met en als warme broodjes over de toonbank. Feitje: per week worden er voor de consumptie voor alleen Buenos Aires zo’n 80.000 koeien geslacht…

Eerst op zoek naar geld….dat is nog niet zo makkelijk met de huidige ontwikkelingen in Argentinië. Je kunt maar weinig peso’s pinnen (maximaal €15,-)met bijna net zoveel transactie kosten. We hebben uiteindelijk euro’s kunnen wisselen maar dat was wel een zoektocht.

Ons “doel” in Buenos Aires is om wat rust te nemen na een drukke periode thuis en om Spaanse les te gaan volgen. Zo hopen we ons tijdens de reis een beetje verstaanbaar te kunnen maken en mooie gesprekken voeren. Via Google vinden we een kleine school vlak om de hoek en na wat heen en weer mailen nemen we maandagochtend plaats in de schoolbanken, voor ons beide een poosje geleden…
De lessen zijn leuk en het mooie is dat we het meteen in de praktijk kunnen oefenen!

De dag erna huren we een fiets en gaan op pad naar de kleurrijke wijk La Boca. We fietsen een straat in die voor onze begrippen armoedig aandoet. Als we de straat uit zijn gebaren verschillende mensen ons dat we andere straten niet  in mogen. We gaan er vanuit dat het gaat om eenrichtingsverkeer maar de mensen blijven maar roepen en gebaren. Bij navraag aan een man op straat blijkt dat we door een nogal onveilige buurt fietsen. De man gebaart met zijn handen dat de kans om beroofd te worden of wat dan al niet meer groot is hier. Hij begeleidt ons de wijk uit door een stukje met ons mee te fietsen tot de “kust weer veilig is”. Of het werkelijk zo gevaarlijk is of dat  de bewoners geen pottenkijkers willen vanuit het druk bezochte La Boca blijft ons onduidelijk. Wel nemen we een andere route…
Het toeristische gedeelte laten we vanwege de enorme drukte maar even voor wat het is omdat er met de fiets geen doorkomen aan is.
We fietsen door andere delen van de stad met prachtige gebouwen en mooie parken en keren heelhuids terug naar huis.
Twee dagen later keren we te voet terug naar La Boca. Het wemelt van de toeristen en de wijk is enorm kleurrijk. De huizen in dit deel zijn gebouwd van voornamelijk golfplaten en ander materiaal dat in de haven gevonden werd. Om dit wat op te vrolijken hebben de bewoners ze allerlei kleuren gegeven: een vrolijke boel dus!
Midden in La Boca staat het stadion -dat je overigens door de felle  kleuren niet kan missen- van Boca Juniors. Maradona heeft hier aan het begin en einde van z’n carrière gevoetbald. Overal op straat en in de winkeltjes is het voetbal, voetbal en nog eens voetbal…

Wat opvalt is het grote aantal zwervers in de stad en mensen die bedelen. Schrijnend om te zien.

De laatste twee dagen huren we weer een fiets en ontdekken we de stad verder. Buenos Aires is een enorme stad en heeft veel verschillende wijken. Overal is leven, druk verkeer en kun je eten en drinken.
We bezoeken het operagebouw Teatro Colon, een prachtig en immens gebouw dat wereldwijd bekend staat om de fantastische akoestiek. Vele grote artiesten hebben hier opgetreden. In mei 1908 werd het operagebouw geopend en de bouw heeft maar liefst 18 jaar geduurd….dat is terug te zien in alle pracht en praal met gebruikte materialen van over de hele wereld.
De laatste zondagavond is het druk bij ons in de wijk. Er speelt een band met opzwepende muziek en er wordt veel gedanst. We gaan kijken, dansen mee en hebben voor zover dat ons lukt leuke gesprekken met de lokale bewoners. Helaas komt de politie om 24:00 uur een einde aan dit feest maken….

Nu inpakken voor de vlucht van morgen; dan vliegen we naar Ushuaia en van daar uit gaat het echt beginnen. Fietsen in elkaar zetten, opladen en starten aan ons nieuwe avontuur! Zin in!!

1. Guido Koenen:
    15 januari 2024
    Mooie opening! Nieuwsgierig naar het échte werk!
  2. Frans Jak:
    Me alegro de leer tu primer informe de viaje, tengo mucha curiosidad por la continuación. Que te diviertas.
  3. Luuk Singelenberg:
    15 januari 2024
    Fantastisch! Heel erg leuk om jullie op deze manier te volgen.
  4. Mary-Ann:
    Heerlijk om te gaan beginnen met het volgen van jullie fantastische avontuur. Ook al is de start lees: koffers “anders” gegaan…uiteindelijk komt alles goed😉
    Enjoy🚲
  5. Arie Berkhout:
    15 januari 2024
    Wat heerlijk om jullie eerste verslag weer te lezen.
    Fijn dat jullie genieten
    Ben heel benieuwd naar de rest😍😍
  6. Joke en Ariën:
    15 januari 2024
    goede vlucht en een goed begin van het volgende deel
  7. Pien:
    Déjate sorprender! Maak een mooie reis samen en geniet van ieder moment.
  8. Louise:
    15 januari 2024
    Leuk om te lezen Patty (en Richard uiteraard)! Hele goede reis en veel fiets plezier de eerste aantal kilometers :)
  9. Ria Sijm:
    Wat een prachtige kleurrijke stad, goede reis naar de volgende bestemming
  10. Afra Kees:
    15 januari 2024
    Wat al een belevenis,en nu het fietsen.goede reis en geniet
  11. Gino:
    Patty en Richard wat mooi om weer een nieuw avontuur en fantastische uitdaging van jullie te kunnen volgen . Dat wat jullie samen zo graag doen . Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie route door zuid Amerika. Wat een belevenis. Echt in het zuidelijkste puntje starten.
    toppers heel veel succes en vooral heel veel plezier samen.
    Boa Viagem
  12. Theo:
    15 januari 2024
    Na de heel grote Zuid-Amerikaanse stad met zijn veligheidsrisico's nu naar het Zuidelijke puntje. Daar wacht, denk ik, jullie een een van de vele varianten in uitspraak van het Spaans. Moet te doen zijn. Jullie zijn open minded genoeg. Ik was graag met jullie binnen gegaan in Theatre Colon.
  13. Annelieke:
    16 januari 2024
    De kop is eraf! Eerst wat geacclimatiseerd in een wereldstad, nu naar het uiterste zuiden! Ik ga ervan uit dat met behulp van google translate en inmiddels jullie kennis van de taal er supermooie gesprekken én avonturen gaan volgen!!!
  14. Pauline van der Steen:
    Wat schrijven jullie toch lekker weg!
    Ik zit meteen in het verhaal!
    Prachtige start van een veelbelovende reis. Heerlijk dat ook wij weer mee mogen genieten! 😘
    Buen Viaje!
  15. Jacqueline Kampf:
    16 januari 2024
    Wat een avontuur weer! Mooie foto's. Heel veel plezier met het volgende deel van de reis!
  16. Gré Steen-Ham:
    Patty en Richard, wat leuk om zo jullie te kunnen volgen met verslag en foto's.
    Geniet van jullie avontuur.
  17. Annie wessemius:
    16 januari 2024
    Wat een kleurrijk en spannend begin. Heerlijk om op deze wijze met jullie mee te reizen. Geniet, geniet en pas goed op elkaar. Liefs.
  18. Erik en Sonja Snijders:
    Wat leuk om jullie 1e reisverhaal te ontvangen en heb er weer zin in om jullie avontuur mee te lezen en te beleven! En dat de helft van de bagage ergens anders ligt is het teken, dat de reis begonnen is.... ;-)
    Wel goed dat jullie de taal willen leren en beter, dan om dit in het land zelf te leren is er niet. Ook heel grappig om te zien hoe 'braaf' jullie in de schoolbanken zitten.
    Heel veel plezier en we kijken weer uit naar het volgende verhaal.
  19. Jana Konopová:
    16 januari 2024
    Wat fantastisch dat jullie weer op reis zijn, en superleuk om de berichten te lezen! We gaan deze zomer toevallig ook die kant op, maar dan alleen naar Chili en Paaseiland:-) Heeel veel plezier, geniet van jullie avonturen en post veel en vaak! Veel liefs van ons vieren!
  20. Jos:
    Lieve Patty en Richard, erg leuk om jullie zo te kunnen volgen, vooral met die prachtige foto's erbij!
    Veel plezier en lekker genieten. Ook groetjes van René
  21. Mieke:
    16 januari 2024
    Wat een mooi mooi eerste verslag van jullie reis en ook de foto's spreken voor zich. Genieten jullie er maar lekker van . Wij volgen jullie nu vanuit een koud en besneeuwd Hoorn met glibberige wegen. Groetjes van Joop en mieke
  22. Annemarie:
    17 januari 2024
    Zo leuk om een beetje mee te kunnen genieten van jullie avontuur. En nu genieten van de het reizen op de fiets. Veel plezier
  23. Danielle Rozemond:
    Op de bagage na een mooi begin. Heel veel plezier. Dikke kus
  24. Marc van Galen:
    18 januari 2024
    Leuk jullie vandaag te hebben ontmoet en wat een bikkels zijn jullie!!! Onderweg op de motor hebben we de fietsers zien vechten tegen de wind maar ik weet zeker dat jullie een super tijd gaan hebben hier in Zuid Amerika! Enjoy en go with the flow :-)
  25. Charl:
    19 januari 2024
    Nou ik gaan jullie verhalen even volgen... Leuk stukje om te lezen en aan een goed stuk vlees geen gebrek. Veel plezier!
  26. Lida:
    Wat leuk weer en heel veel plezier op deze bijzondere reis en ik ga het zeker weer volgen.
  27. Ina:
    23 januari 2024
    Heel veel fiets plezier, het gaat vast niet altijd zo als jullie het willen maar dat geeft natuurlijk niet. Veel plezier en ga van jullie verhaal en foto's genieten. Dikke kus van ons.